wtorek, 26 stycznia 2010

Wstęp - RPG z czym to się je ?


Co oznacza skrót RPG ?
Oto co ma nam do powiedzenia Wikipedia:

RPG (z ang. role-playing game, nieraz zwana grą wyobraźni, potocznie erpegiem lub rolplejem) - gra, w której gracze (od jednego do kilku) wcielają się w role fikcyjnych postaci. Cała rozgrywka toczy się w fikcyjnym świecie, istniejącym tylko w wyobraźni grających. Jej celem na ogół jest rozegranie gry według zaplanowanego scenariusza i osiągnięcie umownie określonych lub indywidualnych celów, przy zachowaniu wybranego zestawu reguł, zwanego mechaniką gry.

Oczywiście to nie kłamstwo ale tyczy się to bardziej RPGów tzw. papierowych – gdzie mamy graczy (żywych ludzi) i GMa lub jak kto woli MG – Game Mastera /Mistrza Gry, który opisuje graczom świat, wyznacza reguły itp., a akcja rozgrywa się zazwyczaj u któregoś z wyżej wymienionych, w domu :). Ja jednak mam zamiar pisać o RPGach na PCty (lub konsole) czyli cRPG, gdzie role-playing czyli odgrywanie postaci jest o wiele bardziej okrojone (z racji tego, że GMem jest program komputerowy, który jak wiadomo jest zamkniętym ciągiem znaków – kodem) dlatego też jest to mniej istotne (chociaż i tu mamy kilka wyjątków).

Podział na podgatunki (by me):

1. Hack’n’ slash lub inaczej Action RPG – gry cRPG w których największy nacisk położony jest na akcję (*rąbanie i cięcie), co za tym idzie rozwój postaci w taki sposób aby stała się ona istnym ‘’eksterminatorem’’ wszelkiego wrogiego stworzenia. Oczywiście fabuła w tych grach istnieje, aczkolwiek w większości przypadków jest ona jednoliniowa i prosta, tak aby gracz nie zawracał sobie nią zbytnio głowy, dlatego też podgatunek ten uważany jest za tzw. ‘’bezmyślną młóckę” (nic jednak bardziej mylnego jak postaram się to udowodnić) :P. Przykłady: seria Diablo, Sacred, Titan Quest, Loki, Dungeon Siege itp.

2. Fabularne RPG – odwrotnie do poprzednika w tych pozycjach nacisk stawia się na fabułę jak i taktyczny zmysł gracza na polu bitwy, gdyż nierzadko mamy do czynienia nie z jednym bohaterem ale z ich grupą, w której każda postać ma swoje wady i zalety. Na rozwój wydarzeń w grze wpływa bezpośrednio każda decyzja gracza podjęta w czasie rozgrywki, dzięki czemu grę można przejść na kilka a nawet kilkanaście różnych sposobów. Dodatkowo należy wspomnieć, że jest to gatunek najbardziej lubiany przez graczy i to nie tylko miłośników gier RPG. Przykłady : serie Baldur’s Gate, Icewind Dale, Fallout 1 i 2, Neverwinter Nights, Mass Effect, Dragon Age, Arcanum, seria KotOR.

3. First Person RPG (FPRPG) – gra w pierwszej osobie widziana oczyma gracza i bez posiadania drużyny (a jeżeli nawet, nie jest ona tak istotna, jak w gatunku przedstawionym powyżej). Największy nacisk w tym typie jest położony właśnie na role-playing czyli odgrywanie postaci i tu praktycznie każdy nasz pomysł na postać może zostać zrealizowany. Otoczenie /świat w którym przyjdzie nam grać tętni życiem, czujemy jakbyśmy byli jego częścią, nie jesteśmy ograniczenie praktycznie przez nic, możemy grać wątek główny lub poboczny (albo pałętać się po świecie bez większego celu:P). Przykłady: serie The Elder’s Scrolls i Gothic, Fallout 3.

4. MMORPG (Massively multiplayer online game) – gra za pośrednictwem łącza internetowego z graczami z całego świata bądź kontynentu (zależnie od przeznaczenia serwera) . Jeżeli chodzi o fabułę to praktycznie nie istnieje (wyjątek: kampania Guild Wars), nacisk postawiony jest na rozwój swojego bohatera identycznie jak w grach typu Hack’n’ slash. Jest to zdecydowanie typ gry dla ludzi o mocnych nerwach, ponieważ gramy z różnymi często niezrównoważonymi ludźmi (:P), którzy mogą nas szybko do gry zniechęcić… Dodatkowo należy wspomnieć, że jest to chyba podgatunek który przyciąga (dosłownie) największą liczbę graczy i często można go nazwać uzależniającym. Gra zazwyczaj wymaga od graczy okresowych płatności, no chyba że gramy na serwerach prywatnych :P, ale o tym przy okazji omawiania tytułów. Przykłady: World of Warcraft, Guild Wars, Silkroad i inne koreańskie tytuły, Tibia – niestety, itp.

To by było na tyle, jeżeli chodzi o podział, dokładny opis podgatunku znajdzie się przy okazji omawiania danego tytułu.


Ocena utworu (by me):


Pozycje, które będę opisywał, będą posiadały ocenę, jak już wspomniałem na początku ocena ta jest subiektywna. Gra będzie oceniana w skali 1 – 10, oczywiście im więcej tym lepiej. Co będę oceniał ? :

A. Grywalność ( czyli jak bardzo gra wciąga gracza czy to poprzez ciekawą fabułę, rozgrywkę czy możliwość powtarzania danej gry wiele razy, za każdym razem z równą przyjemnością);

B. Fabuła (wielowątkowość; czy gra trzyma w napięciu, czy też raczej usypia; kiczowatość i oryginalność);

C. Klimat (przedstawienie świata, jego oryginalność, szczegółowość otoczenia i inne odczucia, na jeden z elementów klimatu składają się dźwięk i muzyka)

D. Grafika (brana będzie oczywiście pod uwagę data produkcji, podgatunek i konkurencja; jakość grafiki w porównaniu do wymagań sprzętowych);

E. Mechanika gry (prostota czy skomplikowanie; zachęca do myślenia; czy gra sprawia nam trudności mimo wysiłku jaki włożyliśmy w rozwój postaci ?; satysfakcja z gry dzięki przemyślanej strategii i rozwiązaniom jakie zastosowaliśmy)

I to by było na tyle, jeżeli chodzi o wstęp, następny artykuł będzie już bezpośrednio związany z wybranym przeze mnie tytułem i będzie to zarazem pierwsza moja recenzja.

6 komentarzy:

  1. Ghotyc to nie FPRPG tylko TPRPG! Jak mogłeś zapomnieć o wymienieniu takich gier jak Vampire: The Masquerade - Bloodlines , albo Planescape: Torment !!! Nienawidzę cię!

    No, a tak poważniej to zastanowił bym się jeszcze nad jRPG który jest według mnie zupełnie osobnym stylem gier RPG chyba, że nie zamierzasz się nim zajmować.

    Świetny pomysł z blogiem. Życzę powodzenia i licznych wpisów!

    OdpowiedzUsuń
  2. No podział jest to tylko i wyłącznie mój pomysł, z czego każdy z wymienionych podgatunków będzie miał swoje odchyły.
    Wymieniłem tylko przykłady, a i tak to będą tylko gry w które grałem, nie wypowiem się jak nie znam tematu :).

    OdpowiedzUsuń
  3. Pomysł bardzo dobry kolego Mqrcel. Zgodzę się z SilverRAT'em warto zastanowić się nad dodaniem do podziału jrpg, bo ja na przykład gram tylko w takie pecetowo- konsolowe RPG.

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak tak, a ja lobię rpg w wersji rzutu izometrycznego i co? nie musisz dodawać kategorii.
    Mass Effect to nie przypadkiem first person? :P

    Sensowne kategorie to: hack'n'slash czyli klikaj by wygrać (i zdobyć itemki), owe fabularne - gadaj aby wygrać i mix-gatunki - jest jedno i drugie po trochu. MMO to osobna zabawa ale dobrze że ujęta - warto napisać artykuł o nich.
    Pozdro ^^

    OdpowiedzUsuń
  5. Wybacz, ale jednak to mój blog i zdecydowałem się na taki właśnie podział. RPG w wersji rzutu izometrycznego - to tylko styl graficzny, wykorzystywany w każdym wymienionym gatunku oprócz 3ciego, a jak napisałem gra składa się z większej ilości elementów. Mass Effect to nie fp, możliwość skierowania kamery na widok pierwszej osoby nie powoduje, że nagle zniknie nam drużyna, i będziemy mogli sobie latać po nieodkrytym świecie bez ograniczeń robiąc zadania dla nieznanych npców... "mix-gatunki" - ciekawe... Jak już powiedziałem, przy każdym omawianym tytule rozwinę kwestie zaszufladkowania go właśnie tu a nie gdzie indziej, więc proszę o cierpliwość.

    OdpowiedzUsuń
  6. A co do jRPG, owszem jest to jeden z podgatunków, ale jako, że zbyt odbiega od normy i niewiele w życiu miałem styczności z grami tego typu, postanowiłem owego nie umieszczać, może później w poście poruszę ten temat.

    OdpowiedzUsuń